Samsø Garderforenings historie

Samsø Garderforening blev stiftet d. 18 marts 1908 og som nr. 9 er det en af Danmarks ældste foreninger. 20 gamle gardere sluttede ved stiftelsen op om foreningen og Politibetjent Volkersen blev foreningens første formand.

I 1911 fik foreningen den første fane og ved denne festlighed havde foreningen besøg af Hs. Kgl. Højhed Kronprins Christian, senere Kong Christian d. 10., som ud over at slå det første søm i fanen overbragte en hilsen fra Kong Frederik d. 8.

Samsø Garderforening er en af landets mindste foreninger med 21 medlemmer. Der er flere medlemmer som er bosiddende uden for Samsø og derved  har svært ved at deltage i forskellige aktiviteter, men slutter alligevel op om foreningen.

Foreningens generalforsamling afholdes i marts mdr. og samler 10 – 14 gamle gardere.

En af de faste aktiviteter er 15 m. landsskydning på hjemmebane hvor vi skyder på Samsø Skytteforenings top moderne skydebane.